Gäster

Abdelhamid Bouchnak

Skräckfilmen döljer ofta oanade möjligheter att röra vid psykologiska och sociala frågor. Abdelhamid Bouchnak, regissören bakom “Dachra”, berättar hur filmen använder tematiken kring häxkonst och svart magi för att diskutera spänningen i det tunisiska samhället mellan tradition och modernitet, mellan en generation som blickar bakåt och en som vill skapa förändring. Den visionen – och filmen som helhet – har gett honom ett ovanligt stort genomslag för en långfilmsdebut, med bland annat en plats på kritikerveckan i Venedig, trots att filmen är helt självproducerad och inte fått tillgång till Tunisiens filmbidragssystem. Abdelhamid Bouchnak har en flerårig karriär bakom sig som skådespelare och filmare. Han är son till en av arabvärldens mest populära klassiska sångare, bosnisk-tunisiske tenoren Lotfi Bouchnak, och har filmexamen från universiteten i Karthago och Montreal.

Abu Bakr Shawky

När Abu Bakr Shawky var liten tog hans mamma, som invandrat till Egypten från Österrike, med honom på massor med ovanliga och klassiska filmer på bio, allt från den iranska nya vågen till Hitchcock. Det satte igång ett filmintresse som följt med hela livet, och en önskan att göra många olika slags filmer. Efter studier på först Higher Institute of Cinema i Kairo och sen Tisch School of the Arts i New York har hans första långfilm, “Yomeddine”, blivit en hejdundrande succé. Det är inte bara den första egyptiska filmen sen 2004 att visas på Cannesfestivalen utan den första någonsin som nominerats till festivalens högsta pris, Guldpalmen! På många sätt är filmen den visionära slutpunkten i en resa som började med en dokumentärfilm som delar samma frågeställningar om leprasjuka, “The Colony”, gjord för mer än ett årtionde sedan när Abu Bakr Shawky precis hade börjat sin bana som filmstudent.

Alamork Davidian

Filmregissören Alamork Davidians egna upplevelser som flykting, som jude i den etiopiska diasporan och som svart i Israel har präglat mycket av hennes filmskapande – inte minst i kortfilmen “Facing the Wall” som visades på CinemAfrica i fjol. Hon kom till Israel som 13-åring flykting 1991, uppvuxen i en småstad i Etiopien. Det var först efter att hon hade blivit rekryterad som researchassistent av en dokumentärfilmare som hon blev biten av tanken att själv göra film, och studerade vid teaterprogrammet på högskolan i Tel Hai och på Sam Spiegel Film and Television School i Jerusalem. Under studietiden började hon skriva på sin första långfilm, den delvis självbiografiska “Fig Tree”, som hon spelade in i Addis Abeba. En komplicerad inspelning med en majoritet amatörer i rollistan som ständigt övervakades av etiopiska censurmyndigheter, men med ett resultat som vunnit priser på festivaler världen över.

Amel Guellaty

Parallellt med sin karriär som filmskapare har tunisiska Amel Guellaty gjort sig ett namn som framgångsrik fotograf, med uppdrag åt ett stort antal kända märken och internationella tidskrifter i den globala modevärlden. Det märks i hennes första ickedokumentära kortfilm, “Black Mamba”, som tydligt har en fotografs känsla för bildkomposition, ljussättning och dramatisk ikoniska porträtt, men där också kläderna har en avgörande symbolisk roll. Som regissör har hon varit regiassistent åt några av filmvärldens största, bland annat Abdellatif Kechiche och Olivier Assayas, och regisserat flera kortdokumentärer som ofta snuddat vid unga människors livsvillkor och framtidshopp. Den känslan är ständigt närvarande i “Black Mamba”, som Amel Guellaty både har skrivit och regisserat, och filmen balanserar i ett rikt gränsland mellan samhällsrealism och utopisk feministfabel.

Blitz Bazawule

Blitz the Ambassador är hiphopstjärnan som blivit en av musikvideons mest intressanta förnyare, en spännande samtidskonstnär, och som nu tagit steget till att släppa sin första långfilm. Efter att ha börjat rappa redan på högstadiet hemma i Accra blev Blitz 2000 utnämnd till bästa nya artist på Ghana Music Awards, men karriären tog riktig fart efter att han året därpå flyttade till USA. Med sex kritikerrosade album bakom sig är han en av få artister som lika gärna arbetar med Angelique Kidjo som med The Roots, och bär med sig kopplingen mellan Afrika och diasporan i nästan allt det han gör. Inte minst i sina hyllade musikvideor, som den triptyk han regisserade till sin skiva Diasporadical, tre filmer fyllda med symbolik och magisk realism. Den som har sett musikvideorna kommer att känna igen mycket i bildspråket och berättandet i långfilmen “The Burial of Kojo”, som visas på CinemAfrica i år.

Hassan Mezine

Hassan Mezine, Född 1972 är professionell fotograf med 10 års erfarenhet som lärare i digital fotografering och multimedia. 2004 tog han nästa steg och deltog i att göra filmen ”Algeria twist/ turns” av Leila Morouche och Oriane Brun- Moschetti samt i sällskapet av René Vautier, den avskräckande antikoloniala filmskaparen. Denna erfarenhet markerar en viktig sväng i hans verk.

2015 börjar han arbeta på sin första dokumentär ”Fanon yesterday, today”. 2016 jobbar han som fotoregissör för ”Delou” en tv-serie i 52 delar gjord i Niger på språket Hausa av Souleymane Mahamane. Mellan projekten fortsätter han arbetet med sin dokumentär. 2018 har Hassan rest genom Frankrike, Europa, Nordafrika och det då kallade franska Karibien för att presentera sin dokumentär via biografer, samhällscenter, mötesplatser och vid olika universitet.

Marwa Zein

Marwa Zein är en sudanesisk filmregissör, föddes i Mecka, Ksa, bodde och studerade senare vid The Academy of arts i Kairo, Egypten. Studerar idag till en master i film i Köln, Tyskland.

Den prisbelönta filmregissören, manusförfattaren och producenten av hennes hyllade debutfilm ”Khartoum Offside” samt den hyllade kortfilm ‘A game’ och ‘ One week, Two days’.

‘Khartoum Offside’, regissörens första dokumentärfilm hade världspremiär på Berlinale Forum 2019 och blev officiellt utvald till de mest prestigefulla internationella festivalerna; Visions Du Reel, CPH DOX, Hot Docs och Sheffield 2019. Dokumentären vann även the Best Documentary award i FCAT, Spanien 2019.

Onyeka Igwe

Onyeka Igwe är en konstnär och forskare som jobbar med film, bio och installation. Hon verkar i sin födelsestad, London i England. Hennes videokonst har visats på the Institute of Contemporary Arts, London, LUX i Berlin Biennale, och på the London, Rotterdam International, i Essay och även på Smithsonian African American film festivals. Hon har ställt ut på Articule i Montreal, Trinity Square Video i Toronto och på The Showroom, London.