Vi är mycket stolta över att presentera konstnären bakom årets filmaffisch: internationellt kända Option Dzikamai Nyahunzvi från Zimbabwe. För CinemAfricas besökare berättar han om bakgrunden till sin konst, om betydelsen av att veta sina rötter och om den afrikanska film han älskar allra mest.
- Hur skulle du beskriva din konst?
Inspirationen kommer från min kultur – shona. Den här kulturen skapar min identitet och är grunden för min inspiration. Konsten bär med sig spår och symboler av mina förfäder. Jag använder till exempel min egen släkts totem i min konst. Kulturella praktiker försvinner ända sedan den koloniala eran men det är viktigt att veta vad man kommer ifrån och att påminna den yngre generationen om det. Jag försöker undersöka kulturella praktiker och skapa visuella element som knyter an dagens samhälle till det förflutna.
- Vilka material använder du?
Jag arbetar alltid tvådimensionellt och blandar olika material. Canvasduk, bläck, olja, akryl, kaffe… Jag använder en kombination av olika måleritekniker. Detaljer får jag fram med linjer som etsas fram.
- Hur sker din arbetsprocess?
Jag arbetar utifrån min fantasi som jag kombinerar med verkligheten. Ibland tar jag bilder av vänner och familj. Jag kan fascineras av en persons gest och vad som händer i stunden. De kropparna bryter jag ut genom att använda min föreställningsförmåga. Därigenom skapas verken; när jag sedan börjar måla är det bara en fråga om att utföra. Men jag befinner mig ständigt i en konversation med verket och i slutändan kommer jag fram till den berättelse som jag relaterar till det.
- Ditt arbete har en spirituell dimension. Varför är det viktigt för dig?
Jag försöker alltid att lyfta fram och utforska element av det vi inte ser men som finns runt oss. Händer som flyter. Kroppsdelar. Många tänker att en tom flaska är tom men även luften har ett innehåll. Krafter rör sig i luften. På det sättet utforskar jag vår kulturs spirituella karaktär. Det innebär också att jag försöker visa på att naturen bär med sig en spirituell kraft.
- Vilken roll tror du att traditioner kan spela för dagens unga?
Jag tror att det finns ett behov av att i högre grad se tillbaka för att stärka kunskapen och göra det möjligt för unga att ta in den. Om vi bara fortsätter framåt utan att titta tillbaka hamnar vi i obalanserade situationer. Visst är det bra med mer teknik men vi behöver också historisk kunskap och information från tidigare generationer. Jag tror att vi i Afrika idag mycket mer behöver förstå oss själva istället för att bara titta på Europa.
- Hur fick du den kunskapen?
Först måste man vilja ha den och vara öppen
för att studera det förflutna med ursprungspunkt i en själv. Det handlar om att förstå hur man har blivit den man är idag genom att titta på sina föräldrar och far- och morföräldrar.
- Hur är konstscenen i Zimbabwe?
Jag skapar med fokus på människor i Zimbabwe och skulle önska att mitt arbete stannar hemma. Men de som stödjer min konst finns inte alltid där. Den lokala marknaden är inte så stark och det finns bara två gallerier som ställer ut internationella konstnärer. Samtidigt kommer det upp många unga konstnärer och även samlare.
- Vad betyder afrikansk filmkonst för dig?
Jag tycker alltid om att se filmer med svarta personer eftersom jag så snabbt kan relatera till dem – om en svart person känner smärta kan jag direkt känna den. När det är afrikansk film är det ännu lättare. Vi afrikaner har betydelse för att använda vår tid och talang för att sprida våra berättelser och tala om vilka vi är.
- Vilken är din favoritfilm från Afrika?
Definitivt “The boy that harnessed the wind” (Chiwetel Ejiofor, 2019). Jag älskar den filmen. Den visar att oavsett situationen och förhållandena man lever under så gäller det att fortsätta kämpa. Den skildrar vad intelligens idag kan bli i framtiden. Det är också en film som relaterar till min uppväxtmiljö.